Inlägget innehåller reklamlänkar för Bodystore

Vegetarisk pad thai

September 21, 2017

 

 

 

Eftersom jag fullkomligt älskar thaimat vill jag bjuda på min egna variant av deras klassiska pad thai!
Den thailändska versionen är ofta tillagad med mycket socker, vilket är en väldigt vanlig krydda i Thailand. Min variant är dock lite nyttigare och utan socker, men minst lika god!

Ingredienser, 2 portioner:
2/3 av ett paket tofu (jag använder Kung Markattas naturella)
2 block risnudlar
1 stor morot
1 ägg
Böngroddar
Jordnötter
Fisksås
1 lime
Tamari
Kokosolja att steka i
Cayennepeppar/chiliflakes
Gör såhär: koka nudlarna enligt anvisning, hacka upp morot och skär tofun i kuber. Pressa limen i ett glas och häll i lika mycket av fisksåsen, ca 1 tsk tamari och en dutt med chilin/cayennepepparn (beror på hur starkt du gillar). Lägg en klick kokosolja i pannan och stek morot + tofu, häll av nudlarna när de är klara och släng i pannan tillsammans med önskad mängd jordnötter och fisksås/limeblandningen. Rör runt allt och knäck i ägget och rör runt tills det är scramblat. Släng på groddarna det allra sista du gör innan du lägger upp det på tallriken. Dekorera gärna med lite färsk koriander och böngroddar på toppen också :)

Ställ fram fisksås och chili på bordet så man kan krydda lite extra på sin egen tallrik om man vill. 

 

 

En annan variant är att steka ägget vid sidan om och lägga på toppen istället, väldigt gott det också! :)

 

Share on Facebook
Please reload